تولید کننده برج خنک کننده

تولید انواع برج خنک کننده و قطعات آن

تولید کننده برج خنک کننده

تولید انواع برج خنک کننده و قطعات آن

  • ۰
  • ۰

برج خنک کننده (کولینگ تاور)

برج خنک کننده یا برج خنک کن (کولینگ تاور) نوعی از مبدل های حرارتی هستند که از تماس آب و هوا برای خنک کاری آب مورد نیاز در کندانسور سیستم های تهویه مطبوع، نیروگاه ها، پالایشگاه ها، فرآیند های صنعتی و صنایع مختلف (صنایع غذایی و ... ) استفاده می نمایند.

این تجهیزات از نظر نوع عملکرد، شکل و جنس بدنه، آرایش جریان آب و هوا، نوع مکش جریان هوا و ... انواع مختلفی دارند که هر کدام از آن ها دارای ویژگی ها و محدودیت هایی هستند و کاربرد های متنوعی دارند.

برج های خنک کننده از نظر عملکرد خنک کنندگی به دو دسته تقسیم می شوند، که عبارت است از:

  • برج خنک کننده مدار باز
  • برج خنک کننده مدار بسته

زمانی که صحبت از تکنولوژی دفع حرارت به میان می آید، برج های خنک کننده مدار باز و برج های خنک کننده مدار بسته هر کدام مجموعه ای از مزایای ویژه را برای مهندسان، طراحان و کارفرمایان ساختمان ها و صنایع فراهم می آورند.

برج های خنک کننده مدار باز و برج های خنک کننده مدار بسته در صورتی که به درستی برای کاربرد مورد نظر طراحی شوند، می توانند راندمان حرارتی قابل قبول، قابلیت اطمینان و طول عمر بالایی را ارائه دهند. تشخیص این که کدام برج خنک کننده مدار باز یا برج خنک کننده مدار بسته برای کاربرد مشخص مناسب تر است وظیفه ای است که نیازمند شناخت نحوه عملکرد و ویژگی ها و کاربرد های هر کدام از آن ها است و بر عهده مهندسان مربوطه و کسانی که آشنایی اولیه ای با نیاز های کاربرد مورد نظر دارند، می باشد.

آشنایی با برج خنک کننده مدار باز و عملکرد آن

برج خنک کننده مدار باز یک مبدل حرارتی است که برای خنک کردن آب از تماس مستقیم آب و هوا استفاده می کند. در برج خنک کننده مدار باز، آب ورودی (نیازمند خنک کاری) به بخش بالایی برج خنک کننده پمپ می شود و از آنجا وارد برج می شود. نازل ها این آب را بر روی پکینگ های برج خنک کننده توزیع می نمایند و آب به صورت یک لایه نازک و یکنواخت بر روی پکینگ ها جاری میشود، این امر موجب ایجاد سطح تماس (تبادل حرارتی) بسیار بزرگی با هوا می شود. فن نیز هوای اتمسفر را بر روی پکینگ ها به گردش در می آورد. هوای ورودی آب را به دو طریق متفاوت خنک می کند، بخشی از حرارت در نتیجه جریان همرفت هوا (تماس بین آب گرم و هوای سرد تر) دفع می شود، اما بخش عمده خنک کاری به دلیل تبخیر بخشی از آب وارد شده به سیستم رخ می دهد. به این صورت می توان آب را تا دمایی پایین تر از دمای محیط خنک کرد. پس از ریزش آب از پکینگ های برج خنک کننده، آب خنک شده درون تشتک کولینگ تاور انباشته شده و در نهایت به سیکل سیستم پروژه باز می شود. هوا نیز که با رطوبت اشباع شده است، از بخش بالایی برج خنک کننده خارج می شود. قطره گیر نصب شده در بالای نازل ها نیز از خروج قطرات آب از برج خنک کننده جلوگیری می کند.

آشنایی با برج خنک کننده مدار بسته و عملکرد

برج خنک کننده مدار بسته یک مبدل حرارتی است که از تماس غیر مستقیم هوا و آب برای خنک کردن آب استفاده می کند. در برج خنک کننده مدار بسته برای جلوگیری از تماس مستقیم هوا با آب و مشکلات مربوط به آن، آب نیازمند خنک کاری درون کویل های موجود در برج خنک کننده که از جنس مس، فولاد بدون زنگ و ... هستند، به گردش در آمده و آب موجود در تشتک برج خنک کننده نیز پس از پمپ شدن به سمت بالای برج خنک کننده، توسط نازل هایی بر روی کویل های حاوی آب اسپری می شود. در برج خنک کننده مدار بسته بخشی از خنک کاری مورد نظر در اثر تماس غیر مستقیم و تبادل حرارتی بین هوای ورودی به برج و آب موجود در کویل ها صورت می گیرد. همچنین در اثر پاشش آب بر روی پکینگ ها و برخورد ذرات آب با سطح داغ کویل و با همراهی جریان هوای در گردش درون برج خنک کننده، بخش کوچکی از آب اسپری شده تبخیر می شود و به دنبال آن آب درون کویل خنک می گردد. ادامه فرآیند خنک کاری نیز مشابه مراحل صورت گرفته در برج خنک کننده مدار باز انجام می شود.

خصوصیات برج خنک کننده مدار بسته

  • راندمان مطلوب در فصول سرد و عدم نیازمندی به مصرف آب
  • کاهش مصرف آب و هزینه ‌های تامین آب مدار جبرانی دستگاه
  • مجهز به سیستم ضد رسوب و عدم گرفتگی لوله‌ های مبدل سرمایشی (کویل)
  • دوست دار محیط زیست (عدم آلودگی محیط اطراف و تخریب زیست محیطی)

کاربرد های برج خنک کننده مدار بسته

برج های خنک کننده مدار بسته نسبت به مورد استفاده به دو نوع تقسیم می شوند که نوع اول برای مجتمع های مسکونی و سایر ساختمان ها مناسب بوده و نوع دوم برای مراکز صنعتی مناسب است. قیمت برج خنک کننده مدار بسته صنعتی به دلیل قطعات گران قیمتی که در آن استفاده می شود بیشتر است. موارد استفاده برج خنک کننده در حالت کلی به این شرح است:

  • مبدل های القایی
  • کوره های حرارتی
  • مجتمع ها و مراکز هسته ای
  • مجتمع ها تولید صنایع غذایی
  • و ...

قسمت های مختلف برج خنک کننده مدار بسته

برج خنک کننده مدار بسته از قسمت های مختلفی تشکیل شده است که همه با هم عمل خنک سازی را انجام می دهند. مهم ترین قسمت برج خنک کننده مدار بسته الکتروموتور است که  مسئولیت ایجاد قدرت لازم برای تحرک فن را بر عهده دارد. پروانه یا فن برج خنک کننده که توسط الکتروموتور راه اندازی می شود برای ایجاد هوا در داخل برج خنک کننده جهت سرد کردن کویل ها جای گذاری می شود. از دیگر بخش های تشکیل دهنده برج خنک کننده مدار بسته کویل است. انتخاب و نصب کویل برای هر برج خنک کننده متفاوت است چرا که برای نصب کویل پارامتر های مختلفی در نظر گرفته می شود. برای مثال کویل هایی که برای محیط اسیدی جای گذاری می شوند با کویل هایی که برای محیط های اداری نصب می شوند متفاوت است. برای مثال اگر در محیطی آبی که در مدار حرکت می کند مقداری املاح و یا مواد معدنی به آن اضافه شود باید کویل با سختی بیشتر بر روی برج خنک کننده آن محیط نصب شود.

انتقال قدرت در برج خنک کننده های مدار بسته

برج های خنک کننده مدار بسته ای که در انواع مختلف تنظیم می شود که این تفاوت در تنظیم از لحاظ سیستم انتقال قدرت است که این سیستم ها به این شرح اند:

  • سیستم انتقال قدرت کوپل مستقیم

در این سیستم قدرتی که توسط الکتروموتور تولید می شود به طور مستقیم به فن منتقل می شود. این انرژی ۲ کیلو وات است.

  • سیستم انتقال قدرت گیربکسی

در این سیستم انتقال قدرت توسط یک گیربکس صورت می گیرد. این به این معنی است که قدرتی که توسط الکتروموتور تولید می شود به وسیله یک گیربکس به فن منتقل می شود.

  • سیستم انتقال قدرت از مدل تسمه پولی

در این سیستم برج خنک کننده به نحوی تنظیم می شود که دور موتور در برج خنک کننده کاهش داده می شود. این عمل برای ایجاد رابطه ای موازن با فن و میزان هوادهی آن صورت می گیرد. به این سیستم که کاهنده دور نیز اطلاق می شود سبب می شود میزان توانی که به فن منتقل می شود کنترل شده باشد.

مزایای برج خنک کننده مدار بسته نسبت به برج خنک کننده مدار باز

در برج خنک کننده مدار بسته (برج خنک کننده خشک) مصرف آب وجود ندارد در حالی که در نوع برج خنک کننده مدار باز یا همان تبخیری به علت بخار شدن بخشی از آب به خاطر در هم آمیختن آب با هوا، باید آب تازه ای جایگزین آن شود تا مدار همواره پر از آب باشد.

همان طور که می دانید، اکثر مناطق کشورمان دارای آب و هوای گرم و خشک و یا نیمه خشک است و در اکثر مناطق با کمبود آب مواجه هستیم. با توجه به این که مصرف آب در برج های تبخیری قابل توجه است، استفاده از آن در این مناطق توصیه نمی شود. از طرفی نیز راندمان نوع تبخیری یا همان مدار باز در مناطق با آب و هوای مرطوب نیز به علت کاهش راندمان و توان خنک کاری سیستم، پیشنهاد نمی شود. بنابرین در مناطق با آب و هوای خشک و اماکنی که با کمبود آب مواجه هستند و نیز مناطق با آب و هوای مرطوب، استفاده از برج خنک کننده مدار بسته (برج خنک کننده خشک) پیشنهاد می شود.

آلودگی، رسوب و خوردگی برج خنک کننده مدار بسته بسیار کم تر از نوع تبخیری (برج خنک کننده مدار باز) است زیرا در نوع تبخیری، آب گرم به صورت آزادانه با هوای درون برج خنک کننده تبادل گرمایی انجام داده و محیطی مرطوب و گرم و مستعد رشد باکتری را فراهم می آورد‌. در ضمن کل آب مدار آن باید به صورت دوره ای جهت گند زدایی تعویض و مواد شیمیایی به آن افزوده شود.

چون سیال داغ درون لوله ها و در مسیری بسته حرکت می کند، به جای آب گرم، هر نوع سیال دیگری مانند مبرد (گاز فریون) یا هر نوع سیالی در صنعت که نیاز به خنک شدن دارد، می تواند در این نوع از برج های خنک کننده جاری شده و توسط هوایی که با فن ها دمیده می شود، خنک شود. در حالی که در برج های خنک کننده مدار باز فقط می توان آب گرم را خنک کرد.

قیمت برج خنک کننده مدار بسته

برج خنک کننده مدار بسته به مراتب قیمت بالا تری نسبت به انواع برج خنک کننده مدار باز یا مرطوب دارد. قیمت این مدل سردکن بسته وابسته به عوامل متعددی همچون ظرفیت برودتی، جنس کویلو جنس بدنه متغیر می باشد. بنابراین پارامتر های متعدد و بیشماری در تعیین قیمت برج خنک کننده مدار بسته تاثیر گذار خواهد بود. بالا ترین قیمت برج خنک کننده مدار بسته متعلق به سیستم خنک کاری با کویل استنلس استیل SS316  می باشد. طراحی برج خنک کننده مدار بسته با کویل مسی از نظر قیمت نهایی در رده بعدی قرار دارد ولی از طرفی به دلیل ضریب نفوذ حرارتی بالا و قیمت مناسب، این تجهیز یکی از پر فروش ترین محصولات برج خنک کننده محسوب می شود.

عوامل موثر در قیمت برج خنک کننده مدار بسته

  • ضخامت فین ها
  • ضخامت لوله ها
  • قطر لوله ها و متراژ لوله به کار رفته
  • ضخامت بدنه و استراکچر اصلی فایبرگلاس یا فولاد ورق کاری شده
  • جنس کویل به کار رفته در سیکل بسته در برج خنک کننده مدار بسته
  • متریال شاسی اصلی نگهداری کویل و متریال به کار رفته در تیوب شیت ها
  • توان الکتروموتور سیستم هوادهی و همچنین نوع پروانه به کار رفته در این بخش

در واقع عوامل فوق پارامتر های اساسی تعیین نرخ قیمت در برج خنک کننده مدار بسته محسوب می شود که البته لازم به ذکر است عوامل دیگری نیز همچون بالانس استاتیکی و دینامیکی پروانه، نوع IP محافظتی موتور، عایق حرارتی موتور، برند موتور و نوع تست جوش و تست فشار در کویل تاثیر به سزایی در قیمت نهایی برج خنک کننده مدار بسته خواهد داشت.

قیمت برج خنک کننده مدار بسته با توجه به نواسانات دائمی بازار مس، استیل و همچنین الیاف و رزین به کار رفته در بدنه فایبرگلاس دائما دچار نوسان خواهد بود. پیشنهاد می شود به منظور برآورد قیمت دقیق این گونه خنک کننده های صنعتی با کارشناسان شرکت تماس حاصل نمایید و پس از طراحی و محاسبه میزان سطح ویژه کویل و ظرفیت برودتی این دستگاه، نرخ قیمت برآوردی را به صورت مکتوب و شفاهی دریافت نمایید.

گروه تولیدی و صنعتی هلدینگ صنایع برتر ایران به عنوان مرجع تخصصی فروش انواع تجهیزات در حوزه تهویه مطبوع، سیستم های گرمایشی و سرمایشی، انواع کولینگ تاور و قطعات برج خنک کننده، پمپ و سیستم های آبرسانی، سیستم های تصفیه آب و هوا با تنوع بسیار زیاد از لحاظ برند و مدل، با داشتن تیمی فنی و متخصص تلاش دارد تا بهترین کیفیت و رضایت را از آن هموطنان و به ویژه صنعت گران نماید. در صورتی که قصد خرید برج خنک کننده مدار بسته و محصولات مشابه را دارید، می توانید با دریافت قیمت برج خنک کننده مدار بسته و مشورت کارشناسان فروش هلدینگ صنایع برتر ایران انتخاب بهتری داشته باشید.

مجموعه صنعتی هلدینگ صنایع برتر ایران در زمینه تولید برج خنک کننده به صورت حرفه ای در حال فعالیت است. شما هر گونه نیازی که به انواع برج خنک کننده و دیگر مدل ها که داشته باشید توسط کادر مجرب و حرفه ای ما در کم ترین زمان ممکن و با بهترین کیفیت به شما ارائه می شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص برج خنک کننده مدار بسته و نحوه تولید آن به سایت هلدینگ صنایع برتر ایران مراجعه نمایید.

برای ثبت سفارش با ما در تماس باشید: 02186127232 09129536702 09127065945

  • ۰۰/۰۳/۲۳
  • برج خنک کننده شرکت هلدینگ صنایع برتر ایران